Na de komst van de B4 en B5 AWD diesel mild hybrid, introduceert Volvo nu de XC60 B5/B5 AWD mild hybrid als opvolger van de XC60 T5/T5 AWD. Met de introductie van de tweede mild hybrid aandrijflijn is de XC60 nu met een benzinemotor, een dieselmotor, drie mild hybride varianten en een plug-in hybride variant verkrijgbaar.
Maar wat zijn nu eigenlijk de kenmerken van deze Mild Hybrid aandrijflijn?
Deze heeft een ISG starter/generator/elektromotor (ter vervanging van dynamo), die de motor start, de motor ondersteunt tijdens het accelereren en energie opwekt bij het afremmen op de motor of remmen op de elektromotor (Kinetic Energy Recovery System).
Deze heeft een shift by wire, oftewel geen fysieke verbinding tussen de versnellingspook en de transmissie, een elektronisch schakelbrein.
Deze heeft een lithium-ion accu, die de opgewekte energie opslaat. Deze is gepositioneerd onder de laadvloer bagageruimte. De 12V accu blijft aanwezig. Deze voedt de aandrijflijn van energie bij acceleratie en voedt comfortsystemen zoals lampen en radio van energie via een omvormer.
Er is een 48V boordnet aanwezig voor de juiste werking van de ISG, lithium-ion accu en brake by wire (dus geen fysieke verbinding tussen rempedaal en remsysteem (gelijk aan Twin Engine MY20)).
Deze heeft een AWF8G transmissie. De mild hybride aandrijflijnen zijn voorzien van de AWF8G transmissie. Voor de XC90 B5 enzine is dat de AWF8G45, de B5 AWD diesel heeft de AWF8G55, geschikt voor hogere trekkracht. Beide varianten zijn verder geoptimaliseerd in efficiency, overbrengingsverhoudingen, lock-up en schakelkarakteristiek. Daarnaast kunnen zij in lagere versnellingen meer trekkracht verwerken, waardoor de prestaties toenemen.
De mild hybride benzine aandrijflijnen zijn voorzien van cilinderuitschakeling. Bij lage vermogensvraag worden cilinder 1 en 4 afgesloten. In deze modus wordt maximaal 100Nm geleverd en deze kan tot 3.000 toeren per minuut actief zijn. Dit heeft een gunstig effect op het verbruik en de CO2 uitstoot.
Voor de mild hybrid aandrijflijnen wordt actieve verwarming en koeling voor motor en transmissie toegepast. Dit resulteert in een lagere frictie en dus een verbeterd brandstofverbruik. De intercooler is ook vernieuwd om koelere lucht te brengen naar de cilinders, wat prestatieverhogend werkt. Tenslotte is het uitlaatspruitstuk van de B5 AWD benzine opnieuw ontworpen en voorzien van waterkoeling ten behoeve van lagere emissies en verbeterde prestaties.
De voordelen van een mild hybrid aandrijflijn
Comfort
Naadloos en snel starten zonder onderbreking of geluid van startmotor.
Lichtere bediening transmissie en voorbereid op toekomstige functies.
Prestaties
Verbeterde rijeigenschappen met soepeler, krachtiger en responsievere motor.
Verbeterde schakelkarakteristiek en schakelwisselingen.
Brandstofverbruik
Lager verbruik o.a. door inzet van energie uit accu en lagere motorbelasting
Emissies
Euro6d compatible, schonere uitlaatgassen
Let op: een mild hybrid kan niet volledig elektrisch rijden, in tegenstelling tot een plug-in hybride.
Het verschil tussen een Mild Hybrid en de Plug-in Hybrid staan onderstaand schematisch weergegeven.