Volvo Cars en Polestar brengen een nieuwe performance uitvoering met de naam Polestar Engineered op de markt. Deze is speciaal ontwikkeld voor de nieuwe geëlektrificeerde 60-serie T8 Twin Engine plug-in hybrid.
De aankondiging komt een week voordat Volvo zijn nieuwe Volvo S60 premium sportsedan onthult tijdens de officiële opening van Volvo’s eerste productiefaciliteit in Amerika. Die staat in Charleston, South Carolina. Het is de enige Volvo-fabriek waar de nieuwe S60 gebouwd wordt. De sportsedan is de eerste Volvo die in Amerika van de band loopt.
Polestar Engineered is ontwikkeld door Polestar, Volvo’s performancemerk van geëlektrificeerde modellen, en een volledig aanbod waarbij de expertise van Polestar is ingezet op het gebied van velgen, banden, remmen, ophanging en het motormanagement. Het performancepakket weerspiegelt de toewijding van Volvo Cars en Polestar voor de elektrificatie van hun modellen.
“Geëlektrificeerde auto’s zijn de toekomst”, zegt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Cars. “Vandaag start een nieuw tijdperk van geëlektrificeerde Volvo-modellen met de performance van Polestar. Deze strategie is stevig verankerd in onze overtuiging van een elektrische toekomst voor de auto-industrie.”
Polestar Engineered beleeft zijn primeur op de aangekondigde nieuwe Volvo S60 sportsedan. Het aanbod geldt exclusief voor de topuitvoering T8 Twin Engine en wordt boven de Volvo R-Design modellen gepositioneerd.
Vanaf volgend jaar zal Polestar Engineered ook beschikbaar zijn voor de nieuwe Volvo V60 en Volvo XC60.
Door het speciale design van de lichtmetalen velgen zijn de aandachtrekkende goudkleurige remklauwen duidelijk zichtbaar. Goud is de nieuwe huiskleur van de Polestar Engineered-componenten. Andere uiterlijke kenmerken zijn de zwartchromen uitlaten, goudkleurige veiligheidsgordels en speciale Polestar-logo’s.
De Brembo monoblock remklauwen zijn uit één stuk gegoten voor meer stijfheid. De remblokken zijn optimaal bestand tegen hitte. Daarbij zorgt het speciale design van de remschijven ervoor dat warmte verder gereduceerd wordt.
De multilink voorwielophanging en achterwielophanging van Polestar Engineered omvat hoogwaardige schokdempers van ?hlins met Dual Flow Valve-technologie. Die zorgt voor extra stijfheid met behoud van comfort. De veerpootbrug en instelbare schokdempers zijn ook te vinden in de Polestar 1, de performance 2+2 coupé van Polestar met plug-in hybride technologie.
Polestar wist het systeemvermogen van de Volvo S60 T8 Twin Engine te verhogen tot 415 pk*, met een maximumkoppel van 670 Nm. De standaardversie levert 400 pk* en 640 Nm. Door de upgrade is het verbruik bovendien geoptimaliseerd en de automaat verder verfijnd.
“De nieuwe Volvo S60 T8 Polestar Engineered is een elektrische auto die doet wat je van een dergelijke auto verwacht”, zegt Henrik Green, Senior Vice President Research and Development bij Volvo Cars. “Alle componenten zijn dusdanig ontwikkeld en gefinetuned om optimaal samen te werken zodat de bestuurder een pure rijdersauto ervaart.”